Q&A Part 2.

No niin. Nyt olisi j√§lleen aika paljastaa kinkkisiin kysymyksiinne vastaukset ūüôā Jos ensimm√§inen Q&A-postaus meni ohi, voit k√§yd√§ lukemassa sen t√§st√§! Mit√§ muuten yleisesti ootte mielt√§ t√§m√§n tyyppisist√§ postauksista? Pit√§isik√∂ jatkossakin pyyt√§√§ teilt√§ kysymyksi√§, joihin sitten koitan parhaani mukaan vastailla? ūüôā
11. Jos pitäisi valita yksi ruoka mitä söisit loppuelämäsi, mikä se olisi?

Jo alkoi haastavasti! Hmm.. Kyll√§styn melko nopeasti ruokiin, jos sy√∂n niit√§ monta p√§iv√§√§ putkeen, mutta jos ihan pakko olisi valita, niin varmaankin joku raikas kanasalaatti, johon tulisi runsaasti erilaisia salaatteja, paahdettuja pinjansiemeni√§, ananasta, hunajamelonia, tomaattia, kurkkua, pastaa hieman ja runsaasti kanaa ūüôā T√§h√§n ei v√§ltt√§m√§tt√§ kyll√§styisi, koska se on sek√§ eritt√§in hyv√§√§, t√§ytt√§v√§√§ ett√§ raikasta! 

12. Syötkö vitamiineja / lisäravinteita, mitä ja miksi?

Syön joka aamu yhden sinkki-, D-vitamiini- sekä magnesiumsitraatti-tabletin. Sinkkiä sen vuoksi, että se mm. auttaa vastustamaan infektioita ja edistää vastustuskykyä. D-vitamiinia syön näin talviaikaan, koska me suomalaiset emme saa sitä riittävästi talvella. D-vitamiini on välttämätöntä elimistön hyvinvoinnille, se mm. lisää fyysistä suorituskykyä, tarkemmin voi lukea mm. tästä. Magnesiumillakin on kymmeniä eri vaikutuksia kehon toimintaan, mm. osallistuu D-vitamiinisynteesiin, antaa lihas- ja sydänsoluille energiaa sekä lisää fyysistä suorituskykyä ja kestävyyttä. Lue lisää tästä

Lis√§ravinteista k√§yt√§n treenin j√§lkeen usein palautusjuomaa, joskus my√∂s treenin aikana treenijuomaa. Eli treenijuomana Star Nutritionin Octane (BCAA-pohjainen juoma), etenkin silloin, kun tied√§n, ett√§ treeni tulee olemaan todella raskas ja kroppa tarvitsee lis√§energiaa tai silloin, jos tankkaus on j√§√§nyt heikoksi. Palautusjuomana mulla on k√§yt√∂ss√§ Scitec Nutritionin Whey 100. Palaria juon niiden treenikertojen j√§lkeen, kun en heti treenin j√§lkeen ehdi sy√∂d√§ kunnon ruokaa. 
13. Kuinka usein treenaat kotona? ūüôā

Normaalisti pyrin treenaamaan kotona 1-2 kertaa viikossa. Kahvakuula sek√§ TRX-narut ovat t√§m√§n hetken suosikit kotitreeneiss√§. Varmasti tuon Plyoboxinkin k√§ytt√∂ lis√§√§ntyy, kunhan taas saan luvan treenata kunnolla ūüôā Nyt parin viikon aikana sairaslomalla treenit ovat j√§√§neet v√§h√§lle, mutta t√§ll√§ viikolla oon tehnyt jo yhden jalka-vatsalihas -treenin oman kehon painolla ūüôā On sekin parempi, kun ei mit√§√§n! 

14. Minkälainen olisi sun unelmapäivä? (minkälaista tekemistä se pitäisi sisällään ja millaisessa ympäristössä)

Taas melko haastava kysymys! Mun unelmap√§iv√§ olisi varmaankin sellainen, ett√§ saisin her√§t√§ aamulla m√∂kill√§ oman kullan kainalosta ja nauttia kunnon aamiaisen vastajauhetun kahvin kera kaikessa rauhassa katsellen ulos auringonpaisteessa kimmelt√§vi√§ lumikinoksia. Oltaisiin siis luultavasti jossain p√§in Lappia ūüôā Aamiaisella vois olla my√∂s vohveleita.. Aamiaisen j√§lkeen k√§visin pitk√§ll√§ lenkill√§ koirien kanssa ja suuntaisin sitten joko lumilautailemaan tai hiiht√§m√§√§n murtsikkaa rauhassa keskelle ei mit√§√§n. T√§m√§n j√§lkeen m√∂kille saunomaan ja nauttimaan vaahtokylvyst√§ porealtaassa. Illalla olisi tarjolla vaikka hyv√§ pihviannos ja sen j√§lkeen leffa minttukaakaon kera. 
T√§m√§ unelmap√§iv√§ muistuttaa kyll√§ sellaista, joita meill√§ Lapin reissuissa on ollutkin. Mutta en kaipaa t√§m√§n kummempaa ūüôā Ehk√§ pari ”ei niin terveellist√§” komponenttia mun unelmap√§iv√§√§n sis√§ltyisi, mutta mink√§s sen v√§li√§!

15. Mikä on lempitreenisi juuri nyt (jos olkapään kuntoutus ei rajoittaisi tekemisiä)?

Varmaankin se on tuo selk√§treeni. Tykk√§√§n eniten tehd√§ selk√§lihasliikkeit√§ ūüôā 

16. Onko jotakin liikuntalajia, jota tahtoisit kokeilla/harrastaa, mutta et ole sitä jostain syystä tehnyt?

Varmasti moniakin! Kiipeily on yksi laji, joka houkuttelisi kokeilemaan. My√∂s aikuisten akrobatia -tunneille haluaisin osallistua. Miksei crossfit voisi olla my√∂s yksi kokeilemisen arvoinen laji.. Joogan lis√§√§minen viikkorytmiin olisi ik√§√§n kuin piste i:n p√§√§lle ūüôā

17. Mitä kaikkia urheilulajeja harrastat?

Ns. p√§√§lajina on kuntosali. Lis√§ksi kahvakuulailu sek√§ TRX. Lenkkeily koirien kanssa sek√§ juokseminen silloin t√§ll√∂in. Agility√§ harrastan my√∂s, t√§ss√§ lajissa my√∂s kilpailen. Talvella lumilautailu ja hiihto. 

18. Mistä saavutuksesta tai suorituksesta urheilun saralla olet eniten ylpeä?

Kovin montaa saavustusta mulla ei varsinaisesti ole urheilun saralla, mutta tuon vanhemman koiran nostaminen agilityn 3-luokkaan (korkein kilpailuluokka) ja onnistumiset kilpailuissa ovat sellaisia, joista saa tottakai olla ylpe√§. Nuoremman koiran kanssa kilpaillessa ensimm√§inen puhdas rata on my√∂s yksi. Oman kropan muokkaamisessa olen eritt√§in tyytyv√§inen siihen, ett√§ sain kuluneen vuoden aikana kroppaan 4 kg lis√§√§ lihasta ūüôā Mukavaa, kun kova ty√∂ ”palkitaan”! Lis√§ksi sellaiset itsens√§ voittamis -hetket eri lajeissa ovat olleet palkitsevia ja niist√§ on saanut j√§lkeenp√§in olla ylpe√§ ūüôā

19. Tehokas vatsatreeniohje?

Esimerkiksi t√§m√§ ja TRX:ll√§ teht√§v√§ tehokas vatsatreeniohje vaikkapa t√§m√§ ūüôā

20. Uhkaa olla motivaation puutosta, miten näin joulun alla saisi motivaation liikuntaan sekä terveelliseen ruokailuun takaisin?

Motivaatiosta kirjoitin erillisen postauksen jo t√§√§ll√§. Kirjoittelen erillisen postauksen joulun ajan herkuttelusta ym., mutta pikaisena vinkkin√§ voin sanoa ainakin sen, ett√§ kun sy√∂t s√§√§nn√∂llisesti, usein ja terveellisesti (my√∂s jouluna), mieli on virke√§mpi ja kroppa voi paljon paremmin! Eli ennen kuin sy√∂t herkun, mieti milt√§ tuntuisi, jos sen sijaan s√∂isitkin jotain terveellisemp√§√§ ūüôā

21. Ihanat trikoot, mistä olet ostanut?:)

T√§ss√§ viitattiin t√§m√§n postauksen trikoisiin. N√§m√§ on Niken ja ostettu Stadiumista, ehk√§ Porvoosta ūüôā

22. Mitk√§ ovat parhaat vinkkisi treenimotivaation yll√§pitoon my√∂s niin√§ p√§ivin√§ kun r√§nt√§√§ tulee vaakatasossa ja sohva vet√§√§ puoleensa huomattavasti juoksulenkki√§ enemm√§n? ūüôā

Tähänkin kysymykseen vastaus täällä!

23. Mistä saat inspriaatiota treeneihin?

Helmikuusta l√§htien mulla on ollut PT:n laatima kuntosalitreeniohjelma eli ei ole tarvinnut mietti√§, mit√§ salilla tekee. Vatsalihasliikkeisiin, sek√§ my√∂s muihinkin liikkeisiin tietty, vinkkej√§ l√∂ytyy tosi paljon vaikka Instagramista tai erilaisista treeniblogeista. My√∂s Pinterest on yksi hyv√§ paikka etsi√§ uusia liikkeit√§ ūüôā

24. Onko sinulla tiettyj√§ lempibiisej√§, joita k√§yt√§t esim. salitreeniin tai lenkill√§ lis√§potkua antamaan? ūüôā

Harvemmin otan ”omaa musiikkia” mukaan salille. Naisten puolella soi l√§hes aina NRJ ja yleisell√§ taas sellainen ”√§ij√§metalli”. J√§lkimm√§inen on enemm√§n mun makuun. Silloin, kun otan kuulokkeet messiin salille, kuuntelen mun Spotify-listaa nimelt√§ ”Salim√§tt√∂√∂” ūüėÄ Sielt√§ l√∂ytyy mm. Scar Symmetry√§, Apulantaa, System Of A Down:ia. Lempparibiisein√§ ehk√§p√§ Scar Symmetryn Holografic Universe ja The Illusionist. T√§llaisella musiikilla saa mun mielest√§ paremman draivin treeniin kuin esimerkiksi Arttu Wiskarilla ūüėČ

25. Miten pid√§t makeanhimon poissa? 

Syömällä 3 tunnin välein terveellisesti ja täyttävästi, päivällä ehkä useamminkin vaikkapa banaanin tai smoothien tai pähkinöitä. Toisaalta en kiellä itseltäni makeaa eli annan yhden herkkupäivän itselleni viikkoon. Näin makeanhimo ei ehdi edes ennättää.
26. Millaiset tavoitteet sulla on treenaamisen suhteen? ūüôā

Kun olkap√§√§ on kunnossa haluan oppia kunnon tekniikat ainakin kyykkyyn sek√§ maastavetoon. Lis√§ksi k√§sill√§seisonta kuuluu liikkeisiin, jotka haluan oppia ūüôā Voimaa ja lis√§√§ lihasta, etenkin selk√§√§n, olisi my√∂s tavoitteena saada! 

27. Mink√§laista treeni√§ suosittelisit ihmiselle, joka p√§√§tt√§√§ aloittaa treenaamisen? 

Hyvinkin yksinkertaista treeni√§, esimerkiksi 1- tai 2-jakoisella ohjelmalla, niin ett√§ teet koko kehon kerralla tai jaat sen ns. keskelt√§ kahtia yl√§- ja alakroppaan (selk√§, rinta, hauis, ojentaja, hartia / etu- ja takareidet, pakara, pohkeet / vatsoja molempina kertoina, jos et k√§y per√§kk√§isin√§ p√§ivin√§). Jos et ole koskaan k√§ynyt salilla treenaamassa, suosittelen l√§mm√∂ll√§ ottamaan ainakin ensimm√§isen kerran personal trainerin kanssa tai pyyt√§m√§√§n kuntosalin henkil√∂kuntaa avuksi. N√§in tulee heti alusta alkaen tehty√§ liikkeet oikein eik√§ opittua v√§√§ri√§ tekniikoita, joita on haastava korjata j√§lkeenp√§in. 
Pakkotoisto.com -sivustolta l√∂ytyy Aloittelijoiden osio, jonka alta l√∂ytyy yksinkertaisia treeniohjelmia: KLIK! Sielt√§ l√∂ytyy siis kaikenlaisia ohjelmia ja suosittelenkin aluksi miettim√§√§n, montako kertaa viikossa aiot salilla k√§yd√§. Kaksi kertaa viikossa treenaavan ei kannata valita 4-jakoista ohjelmaa vaan esimerkiksi se 2-jakoinen jne. Toivottavasti t√§st√§ oli nyt alkuun hy√∂ty√§ ūüôā Voin jossain v√§liss√§ kirjoitella oman postauksen n√§ist√§kin!
Kuva viime kev√§√§lt√§ ūüôā Nyky√§√§n pr√§ssiss√§ v√§h√§n enemm√§n kiekkoja ūüėČ

Tarkkasilm√§iset saattavat huomata, ett√§ kysymysten joukosta puuttuu pari, jotka liittyiv√§t joulun ajan herkutteluun ja siihen, miten pit√§√§ paino kurissa my√∂s jouluna ūüôā T√§st√§ tulee viel√§ ihan erillinen postaus, koska luulen, ett√§ mulla on muutama sananen sanottavana, hihi!
Viel√§ olis viikonloppu ennen varsinaista joulun valmistelua ja ”blogilomaa” ūüôā Vaikka kirjoittaminen ei oo eik√§ tunnu ty√∂lt√§, on hyv√§ pit√§√§ v√§lill√§ pikku tauko (ainakin pari p√§iv√§√§ ūüėČ ), jotta on taas p√§√§ t√§ynn√§ ideoita! Viikonloppuna on kuitenkin tulossa viel√§ ainakin 1 postaus, josta ylemp√§n√§ jo vinkkasinkin ūüėČ
Ihanaa viikonlopun alkua!
jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta