"Pari" sanaa motivaatiosta!

Sain Plyobox-arvontaan muutaman kysymyksen motivaatiosta:

Miten pidät motivaatiota yllä vai onko sen kanssa ollenkaan ongelmia? -Sikurina

Miten näin joulun alla saisi motivaation liikuntaan sekä terveelliseen ruokailuun takaisin? – Majastina Westerberg 

Mitkä ovat parhaat vinkkisi treenimotivaation ylläpitoon myös niinä päivinä kun räntää tulee vaakatasossa ja sohva vetää puoleensa huomattavasti juoksulenkkiä enemmän? 🙂 -Anonyymi

Ajattelinkin jo nyt koota tähän postaukseen hieman vinkkejä motivaatiopulaan sekä tekosyiden selättämiseen 🙂 

Mun mielestä pimeä vuodenaika tai kiire ei oo hyviä syitä miksi ei voisi uhrata edes 15-30 minuuttia itselleen. Treenille, jonka jälkeen on hyvä olo ja pimeyskin tuntuu taas ihan mukavalta tai edes siedettävämmältä. Lyhyessäkin ajassa saa tehtyä vaikka ja kuinka tehokkaan treenin, ihan siellä kotonakin! Liputan jälleen myös kotitreenien puolesta, koska niitä tekemällä säästät vaikkapa salille ja takaisin kuljemisen ajan 😉 eli ainakin niinä päivinä, kun ei salille tai jumppaan millään tunnu aika riittävän, tee edes tehokas hiit-tyyppinen treeni kotona. Eli valitse vaikkapa tuolta mun Treeniohjelmia-sivulta sulle sopivat liikkeet ja tee kutakin 20-30 sekuntia putkeen kuntosi/aikasi mukaan 2-5 kierrosta 🙂 Myös YouTube on täynnä erilaisia treeniohjelmia eli valintaa on. Yksi kokeilemisen arvoinen treeni löytyy myös Monnan blogista 🙂

Mitä tulee tuohon kiireeseen. Se taitaa olla yleensä itse aiheutettu tila? Eikö? Myönnän, että mulla on normaalina arkipäivänä usein kiire, mutta priorisoimalla ja aikatauluttamalla päiväsi löydät sieltä varmasti hetken myös treenille. Eikä joka päivä tietenkään tarvitse treenata, muista myös lepopäivät, jolloin annat kropalle aikaa kehittyä sekä palautua 🙂 Kuitenkin jo sellainen 3 treeniä / viikko olisi jo ihan huippuhyvä!  

Mulla on toki välillä itsellänikin ”ongelmia” motivaation kanssa. Useimmiten haasteena on kuntosalille lähteminen, ei niinkään treenaaminen. Mutta silloin kannattaa kuunnella itseään. Miksi haluan valita sohvan treenin sijaan? Onko vain laiska olo vai tuntuuko, että keho tarvitsee oikeasti vielä aikaa palautumiseen vai oletko ehkä tulossa kipeäksi? Laiskuus ei saisi vaikuttaa treenien pois jättämiseen 😉 Jos ulkona sataa räntää ja olet suunnitellut tekeväsi juoksulenkin, olisiko mahdollista korvata lenkki sisätiloissa tehtävällä treenillä ja juosta sitten sellaisena päivänä, kun räntää ei sada? 

Näin joulun alla on ihan yhtä tärkeää treenata kuin vaikka ennen vappua tai juhannusta tai Paavon nimipäivää, eikö? Tottakai pienet tauot on paikallaan aina silloin tällöin, mutta kannattaa ehkä hakea motivaatiota vaikka siitä, että treenin jälkeen on tosiaan paljon parempi olo, virkeämpi olo. Varmasti myös se, että lähdit ja teit treenin, on jo parempi palkinto kuin se, että valitsit joulutortun ja sohvan? Toki sen joulutortun voi syödä sitten treenin jälkeen, kunhan sitä ei tee joka päivä ja muuten syö terveellisesti 😀 Saleilla on useimmiten näin joulun alla melko väljää, eli voit nauttia myös siitä, ettei tarvitse jonotella laitteisiin ja saat suorittaa treenin rauhassa. Tammikuussa asia on hetken taas toisin.

Yksi motivaation lisääjä, joka toimii mulla aina, on treeniohjelman tai lajin vaihto! Eli jos olet kyllästynyt tekemään aina sitä reisiojennusta ja hauiskääntöä käsipainoilla, vaihda ohjelmaa 🙂 Yllättävää, kuinka paljon uusi treeniohjelma saa lisättyä motivaatiota! Tottakai uusi treeniohjelma 2-3 kk välein myös kehittää paremmin kehoasi. Ja jos vaikkapa se salilla pumppaaminen tai juokseminen kyllästyttää, kokeile jotain muuta. Kahvakuula on tosi tehokas, entä vaikka crossfit? TRX-treenit on ihan mun lempparit. Ja kuntosaleilta löytyy vaikka ja mitä ryhmäliikuntatuntejakin. Vaihtoehtoja siis löytyy 🙂 

Jos mikään ei tunnu tepsivän, ja haluaisit silti treenailla, jotta kroppa voi ottaa vastaan vähän niitä herkkuja joulunakin etkä koe sitä heti ongelmana, sovi kaverin kanssa yhteistreeni! Oli se sitten lenkkipolulle, kuntosalille tai zumbaan! Pääasia, että saat hyvän fiiliksen ja keho voi paremmin 🙂

Amen. Siinä oli taas ”pari” sanaa motivaatiosta. Toivottavasti ymmärsitte pointtini tuosta hieman sekavasta paasauksesta 🙂 

Mun piti laittaa tähän postaukseen jalkatreeniohjelmaa, jota tein eilen. Kyllä, kyykätä voi käsi kantositeessäkin eli sekään ei ole hyvä tekosyy 😉 Kunhan sen tekee hieman rauhallisemmin kuin normaalisti ja tottakai kroppaa tarkasti kuunnellen. Mutta taidan tehdä siitä ihan erillisen jutun, jotta tästä ei tuu maratonpostausta, heheh!

Jos aiheesta heräsi lisää kysymyksiä tai mietteitä, laittakaahan niitä kommenttiboksiin! Kiitos 🙂

Motivaation täytteistä torstaita! 

jenna

4 vastausta artikkeliin “"Pari" sanaa motivaatiosta!”

  1. Mulla taas on niin päin että salille tulee kyllä lähdettyä mutta kotona en saa useammin aikaiseksi tehtyä treenejä vaikka olisin niin suunnitellut, en tiedä mikä siinä on 😀 Mutta kyllä sitten ku saa aikaiseksi niin kotitreenitkin on tosi tehokkaita. Nimimerkillä 20 minuutin kahvaakuulailu jaloille ja seuraavat kaksi päivää alaosasto ihan jumissa 😀 Pitöisi kyllä useamminkin jaksaa tehdä.

  2. Usein kuuleekin, että kotona treenaminen on "haastavampaa" tai ainakin sen aloittaminen on sitä kuin esimerkiksi salille lähteminen. Ehkä tässä syynä juuri se, että kotona on vaikka mitä houkutuksia, mutta kuntosalilla ei 🙂 Kuten mainitsit, kahvakuula on kyllä yks tehokkaista treenivälineistä ! Itsekin samanlaisten jumien kanssa aina välillä ollut 😀

  3. Tosi kiva blogi, mutta mulla olisi yksi parannusehdotus. Sun teksti on nyt aika pientä ja fontin takia jotenkin todella hankalalukuista. Kyllä sitä nytkin lukee, mutta olisi "helpompi" jos se ois isompaa. Ja mä oon sentään ihan normaalinäköinen nuori 😀

  4. Kiitti! Tällaiset kommentit ovat tervetulleita, sillä lukijoillehan tätä kirjoitan 🙂 Katsotaan, josko saisin paremman fontin tai fonttikoon jatkossa teksteihin 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta