Siis mikä ihmeen fitness?

Tervehdys viikonloppuun, joko ootte muistaneet ne kellot kääntää oikeaan aikaan?! Vihdoin ehdin istahtaa koneelle ja vähän kirjoitella 🙂 Joku flunssan poikanen yrittää sitkeästi ottaa valtaa musta, kurkku pirun kipee ja nenä vuotaa :/ , ja siksi olen suosiolla jättänyt salitreenit nyt väliin vaikkakin olisi pitänyt käydä tekemässä se selkä-rinta sekä jalkapäivä.. No mieluummin parantuu ensin ja sitten vasta treenaa, eikö! Tänään kuitenkin sen verran kuntoilin, että olin aamun töissä agilitykisoissa ja välillä ihan hikikin tuli, kun esteitä roudattiin.. Olisiko ollut juuri kehon ”heikommasta” tilasta tuo nopea sykkeen kohoaminen ja hiki?! No oli miten oli, nyt ehtii rauhoittua ja vetää villasukat jalkaan ja ottaa kupposen teetä hunajalla! Toivottavasti se vie tämän ikävän flunssan pois ennen kuin pahemmin ehtii edes alkaakaan!

Porvoo perjantaina
Lenkiltä tänään, Reinot & villasukat <3 hihi!

Hetken aikaa oon halunnut jo kirjoittaa vähän ”faktoja” fitneksestä. Eli siis mikä ihmeen FITNESS? Monet ovat varmasti törmänneet tähän nykyään joka paikasta esiin pulpahtelevaan sanaan. Luulen, että jos tehtäisiin kysely, että mitä tuo sana oikein tarkoittaa, saataisiin monen monta erilaista vastausta. 

Itselleni tuli ehkä ensimmäisenä mieleen ”kehonrakennus”, ”naiset bikineissä lavalla tiukassa kunnossa” tai sitten ”miehet tiukoissa speedoissa öljyttynä, toki myös  kroppa tikissä” 😀 joo no 😛

Nyt haluaisinkin vähän avata, että mikä se ”fitness” on tai oikeastaan mitä ovat eri ”fitnessurheilulajit” ja samalla vähän muistutella itsellekin mieleen, että miten ne ny menikään 🙂 

Tiedot ja kuvat ovat tuolta IFBB.fi sivuilta (osa myös suoria lainauksia) ja sieltä kannattaa käydä lukemassa, jos vaikka jonkin tietyn lajin tarkat poseerausmääritelmät kiinnostavat!

Ensinnäkin IFBB eli  International Federation of Bodybuilding and Fitness on organisaatio, jonka alaisuudessa toimii tällä hetkellä 182 jäsenmaata. IFBB Finland ry sekä Suomen Kehonrakennusliitto ry toimivat Suomessa IFBBn alla. IFBB Finland ry:n toimintaan kuuluvat seuraavat lajit:

  • body fitness
  • bikini fitness
  • fitness
  • women’s physique
  • men’s physique 
  • classic bodybuilding

Kehonrakennusliitto ry:n toimintaan puolestaan kuuluvat kehonrakennuslajit, joihin en nyt tässä perehdy sen enempää. 

Niin kuin jo tuossa yllä tuli ilmi, on Suomessa kuusi erilaista kilpailulajia, jotka kuuluvat näihin fitnessurheilulajeihin. Eli se fitness itsessään on vain yksi näistä lajeista! Seuraavaksi vähän enemmän tietoa eri lajeista. En kuitenkaan mene kovin syvälle eli jos sinua kiinnostaa esimerkiksi poseerausasennot tms. on ne kerrottu erittäin tarkasti IFBB:n nettisivuilla!

Body fitness

”Body fitness on kauneuskilpailu, jossa haetaan lihaksikasta, urheilullisen esteettistä naisfysiikkaa.”
Arviointikriteerit

Kilpailijan urheilullinen kokonaisvaikutelma:
fysiikan yleisnäkymästä (huomioidaan myös) hiukset ja kasvot
 yleisvaikutelmallinen urheilullisuus
fysiikan tasapainoinen ja symmetrinen olemus
 ihon kunto ja sävy
urheilijan kyky tuoda itseään esille itsevarmasti, kauniisti ja tyylikkäästi

Fysiikka:
 pitää arvioida lihasten yleismuodot, jotka on hankittu urheilemalla
lihasryhmissä pitää olla pyöreyttä ja kiinteyttä
kehon rasvamäärä pitää olla alhainen, mutta ei liian alhainen
Lisäksi:
ihon sävy ja kiinteys
ihon pitää olla pehmeän ja terveen näköinen, ilman selluliittia
 kasvot, hiukset ja meikki pitää ottaa huomioon urheilijan kokonaisvaikutelmassa
Bikini fitness
”Kilpailu on tarkoitettu itseään kunnossa pitäville naisille, joilla on terveelliset elämäntavat. Kilpailijoilla ei saa olla lihaserottuvuutta, mutta kehon pitää olla urheilullisen ja terveen näköinen. Ylä- ja alakehon pitää olla oikeassa suhteessa toisiinsa nähden ja arvostelussa otetaan huomioon myös kasvot ja hiukset.
Kilpailijat eivät saa kilpailla saman kilpailun yhteydessä pidettävissä kehonrakennus-, fitness-, naisten classic bodybuilding- tai body fitness -kilpailuissa.”
Alkukilpailun arviointikriteerit

kehon tasapainoisuus ja muoto
kehon kokonaisvaikutelma, jossa otetaan huomioon:
– Ihon sävy/rusketus
– Ryhti
– Yleisvaikutelma

Finaalin arviointikriteerit

Finaalikierroksella käytetään arvioinnissa muuten samoja kriteereitä kuin ensimmäisellä kierroksella, paitsi t-kävely ja esiintyminen t-kävelyssä otetaan myös huomioon finaalin arvostelussa.

Fitness

”Fitness -kilpailussa haetaan urheilullisen lihaksikasta naisfysiikkaa, joka on notkea, liikunnallinen, voimakas ja akrobaattinen.”
Alkukilpailun ensimmäinen kierros – Vapaaohjelma, arviointikriteerit

(ohjelman pituus on maksimissaan 90 sekuntia (1,5 minuuttia) ja minimipituudeltaan 60 sekuntia (1 minuutti))
vapaaohjelmassa tulee olla voimaa, notkeutta ja kestävyyttä ilmentäviä liikkeitä
tyyli, persoonallisuus, urheilullinen hallinta ja esiintymisen kokonaisvaikutelma 
voi sisältää aerobicia, tanssia, voimisteluliikkeitä tai muita liikunnallisia taitoja, joita kilpailijalla on’
 pakollisia liikkeitä tai liikesarjoja ei amatöörikilpailussa ole.
esiintymisasu arvostellaan osana kokonaisuutta.
fitnesskilpailussa kaikki propsit eli koreografiset lisävarusteet ovat kiellettyjä

Toinen kierros – Fysiikkakierros (”poseeraukset”), arviointikriteerit
 urheilullinen kokonaisvaikutelma
fysiikan yleisnäkymästä, jossa otetaan huomioon hiukset ja kasvot
yleisvaikutelmallinen urheilullisuus
 fysiikan tasapainoinen ja symmetrinen olemus
ihon kunto ja sävy
urheilijan kyky tuoda itseään esille itsevarmasti, kauniisti ja ylpeästi
Fysiikka:
 pitää arvioida lihasten yleismuodot, jotka on hankittu urheilemalla
lihasryhmissä pitää olla pyöreyttä ja kiinteyttä
kehon rasvamäärä pitää olla alhainen, mutta ei liian alhainen
Lisäksi:
ihon sävy ja kiinteys
ihon pitää olla pehmeän ja terveen näköinen, ilman selluliittia
 kasvot, hiukset ja meikki pitää ottaa huomioon urheilijan kokonaisvaikutelmassa
Women’s physique
”Women’s Physique on niille naisille, jotka haluavat nauttia treenaamisesta, kilpailemisesta ja kilpailuun valmistautumisesta. Kilpailijan fysiikan pitää olla urheilullisesti treenattu ja sen pitää myös olla naisellinen sekä kaunis. Fitnessfysiikkakilpailijan fysiikka on hiukan lihaksikkaampi kuin body fitnessissä ja kilpailijoilla on parempi lihaserottuvuus kuin body fitness-kilpailijalla. Lihasmassa ei saa olla kehonrakentajamainen eikä lihakset samalla tavalla erottuvia kuin kehonrakentajilla.”
1. Poseeraukset
2. Vapaaohjelma
Alkukilpailun arvostelukriteerit

tärkeintä kilpailijan antama yleiskuva
 harmoninen ja klassinen fysiikka
 kilpailijan kokonaisuus, anatomista rakenne (mukaan lukien leveät hartiat, korkea ja paksu rintakehä, oikeanlaiset mutkat selkärangassa, raajojen ja keskivartalon sopusuhtaisuus toisiinsa nähden, jalkojen ja säärien suoruus)
kilpailijan iho
Vapaaohjelman arvostelukriteerit

kilpailijat esittävät oman vapaavalintaisen ohjelmansa musiikkiin sovitettuna
 poseeraukset lihaksikkuuden, erottuvuuden, tyylin, persoonallisuuden, urheilullisen koordinaation ja yleisvaikutelman perustella
 ohjelman pehmeys, taiteellisuus ja koreografia

poseerausohjelmassa ei saa maata lattialla, esitellä pakaralihaksia pyllistämällä yleisöön päin tai nostamalla housuja sivuilta ylös leveä selkä edestä tai takaa poseerauksissa, jotta reisilihasten yläosat tai pakarat näkyisivät. Nämä poseeraukset ovat ehdottomasti kiellettyjä.
lisävarusteiden (props) käyttö on kielletty.
Men’s physique
”Men’s Physique -kilpailu on tarkoitettu miehille, jotka haluavat lihaksikkaan, silti urheilullisen ja esteettisesti miellyttävän fysiikan.”
Arvostelukriteerit

lihaksikkuus ja kehon kunto
miehekkäs yleisnäkymä
kilpailijan iho ja sen virheettömyys, hiukset ja kasvonpiirteet
tuomarit etsivät arvostelussaan terveellisen näköistä ja treenattua fysiikkaa, joka on harmoninen, symmetrinen, lihaksikas ja jossa on lihaserottuvuutta
lavaesiintyminen ja persoonallisuus
ryhdikäs olemus 
osaa ottaa paikalla olevan yleisön karismallaan ja urheilullisella fysiikallaan
Classic bodybilding
”Classic bodybuilding (CBB) on kehonrakennuskilpailu, jossa kilpaillaan pituusluokissa, jotka ovat suhteutettu kilpailijan pituuteen ja painoon. Classic bodybuildingissa painotetaan urheilullisia muotoja, jotka esitellään anatomisissa asennoissa, pakollisilla asennoilla (eitsemän pakollista asentoa, jotka ovat:
– Tuplahauikset edestä
– Leveä selkä edestä
– Rinta sivulta
– Tuplahauikset takaa
– Leveä selkä takaa
– Ojentaja sivulta
– Vatsalihakset ja reisi) ja musiikin mukaan tehdyllä vapaaohjelmalla.”
Alkukilpailun arvostelukriteerit

tärkeintä kilpailijan antama yleiskuva
harmoninen ja klassinen fysiikka
kokonaisuus, anatomista rakenne (mukaan lukien leveät hartiat, korkea ja paksu rintakehä, oikeanlaiset mutkat selkärangassa, raajojen ja keskivartalon sopusuhtaisuus toisiinsa nähden, jalkojen ja säärien suoruus)
iho ja hiukset

Pakollisten asentojen tuomariarvostelu finaalissa

Finaalin ensimmäisellä kierroksella käytetään samoja kriteerejä tuomariarvostelussa kuin alkukilpailussa

Löytyykö edellä olevista oma suosikkilaji ? 🙂 Mulla varmaan kiinnostus suuntautuisi joko body fitnekseen taikka fitnekseen (ainoastaan tuo vapaaohjelma saattaisi olla vähän niin ja näin 😉 ), jos joku suunta tälle ”amatöörisalillatreenaajalle” pitäisi valita !
Ihanaa tulevaa viikkoa, toivottavasti selviätte nopeasti tuosta kellojen siirrosta!
<3 Jenna

jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta