Tavoitteena unirytmin muuttaminen

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAMulla on ollut varmaan koko kevään tavoitteena muuttaa unirytmiäni. Ideaalitilanne olisi se, että heräisin noin kello 6:20, jolloin aamutoimien jälkeen pääsisin lähtemään töihin noin 7:00. Töissä olisin 7:10 ja tämä tarkoittaisi sitä, että kotiin pääsisi jo 15:10! Teen siis normaalia 8 tunnin työpäivää. Jos haluaisi (tai pitäisi) tehdä hieman pidemmän päivän, olisi siihenkin mahdollisuus vielä ihan järkevään kellonaikaan.

Tällä hetkellä kello soittaa vähän aamusta riippuen 6:20-7:00 välillä. Torkutan, joskus jopa tunnin, ja kun nousen, olen valmiiksi jo älyttömän väsynyt. Kaiken tämän lisäksi töissä menee helposti sinne lähemmäs viittä, jolloin ilta-aika on melko lyhyt.

Olen kokeillut herätä aina vähän aikaisemmin kuin edeltävänä päivänä. Se on saattanut auttaa, mutta sitten yksi tai kaksi ”huonoa” aamua on ajanut taas tavoitettani taaksepäin. Tiedän, että olen iltavirkku ja nukkuisin aamulla mieluusti pidempään. Tämä kun vaan ei tue sitä ideaalia päivärytmiäni!

Talvella heräsin huomattavasti virkeämpänä, joten tähän aamujen haastavuuten vaikuttaa selväsi lisääntynyt valonmäärä ja se, että meillä ei ole kunnollista pimennysverhoa makkarissa. Tämä on ensimmäinen asia, joka pitää hoitaa kuntoon uudessa talossa! (Siis heti kun päästään muuttamaan, nyt pitää ensin saada talo valmiiksi 😉 )

Luulen, että tässä ei nyt sen kummemmat poppakonstit auta. On vain herättävä ja noustava kellon soitettua heti. Kyllä sitä väkisinkin jossain vaiheessa alkaa illalla väsymys painaa aikaisemmin ja luulisin rytmin kääntyvän 🙂
<3:llä Jenna
P.S. Kirjoitin tämän luonnoksen sunnuntaina, ja tän viikon ti ja ke aamut menivät jo hieman paremmin! Olen herännyt jo siinä 6:45 🙂 Vielä on matkaa sinne 6:20 herätykseen, mutta aamu kerrallaan. Ainakin nyt jo väsyttää (kello on 18:45), joten eiköhän sitä uni tule aikaisin!

jenna

4 vastausta artikkeliin “Tavoitteena unirytmin muuttaminen”

  1. mä en oo ikinä ymmärtäny torkutusta, se väsyttää vaa entistä enempi 🙂 paras on ku herää auringonvaloon ja siitä saa jotenki hyvät energiat heti aamusta, ite inhoon pimennysverhoja ku sit ei pääse valo herättää. kyl sen unirytmin saa vaihdettua mut aikaa se vaatii 🙂

  2. Mullekin sama projekti edessä, eli pitäs unirytmiä muuttaa. Tai oikeestaan vaan päästä nukkumaan aikasemmin, tällä hetkellä herään kouluun 6.00. Ongelmana vaan se perus opiskelijan ongelma; kotona ollaan 17 aikaan (koulumatkassa menee tunti) joka jälkeen tehään vielä 1-3 tuntia opiskeluja, treenataan ja Hups! Kello onkin jo yli 11…

  3. Joo en itsekään torkutusta ymmärrä, mutta jotenkin siitä on tullut huono tapa! Auringonvaloon herääminen on ihanaa, mutta näin kesäaikaan on mun unille liian valoisaa lähes koko yön 🙂 siksi pimennysverhot ainakin kesän ajaksi 🙂

  4. Toi on tuttu tilanne! Toivottavasti koulujuttujen kanssa helpottaa ja pääset nauttimaan vähän vapaa-ajastakin sekä aiemmin nukkumaan 🙂 Tsemppiä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta