Terveellinen ruoka ei ole rakettitiedettä

Lähes joka päivä, tai ainakin viikko, keksitään joku uusi ihmedieetti, jota noudattamalla laihtuu ainakin 5 kg / viikossa tai jotain muuta vastaavaa puppua. Mun mielestä ruuasta, ja syömisestä yleensäkin, on tehty ihan liian hankalaa. Tänään on ok syödä maitotuotteita, mutta huomenna ei. Tänään leipä on pahasta, mutta täysjyvätuotteet ok. Ota näistä nyt sitten selkoa!

Ei se ruoka oikeasti ole mitään rakettitiedettä! Maalaisjärjellä pärjää pitkälle.

Seuraavat asiat ovat sellaisia, joita itsekin noudatan omassa ruokavaliossani. Hyvin yksinkertaisia ja simppeleitä, mutta kerrataan vielä 🙂 Ruokavaliotani sellaisenaan en teille jaa, koska jokainen meistä on erilainen, erilaisine tavoitteineen, yliherkkyyksinen ja aineenvaihduntoineen, mutta tässä muutamia perusjuttuja.

Paino nousee, kun syöt selvästi enemmän kuin kulutat. Paino laskee, kun syöt selvästi vähemmän kuin kulutat. Painon pudotessa kannattaa muistaa se, että perusaineenvaihdunnan energiankulutus pienenee, kun kilot karisee, jolloin myös ruokamäärää tulee ehkäpä pudottaa tavoitteesta riippuen.

Lautasmalli. Kyllä, se malli, joka jo ala-asteella tuli kaikille tutuksi. Toimii edelleen enemmän kuin hyvin!

Perusjutuilla pääsee pitkälle:

  • Väriä lautaselle: vihanneksia, kasviksia, tummaa salaattia ym.
  • Hyviä rasvoja: avokadoa salaattiin tai smoothieen, oliiviöljyä, rypsiöljyä tms. paistamiseen ja salaatinkastikkeeksi
  • Marinoidut lihat kannattaa vaihtaa maustamattomiin ja itse sitten maustaa perus mausteilla ja yrteillä
  • Suosi vaaleaa lihaa ja kalaa
  • Vaaleat vehnäleivät kannattaa korvata täysjyväleivällä, ruisleivällä tai kauraleivällä, jossa suuri kaurapitoisuus (kauraleivät ovat hyvin usein suurimmaksi osaksi vehnää, eli pakkaustiedot kannattaa lukea!)
  • Pasta kannattaa korvata täysjyväpastalla, riisillä tai ihan tavallisella perunalla
  • Suolaamattomat naturelit pähkinät ja hedelmät  ovat näppärä välipala
  • Syödä kannattaa 3-4 tunnin välein, jotta nälkä ja sitä myöten naposteluhimo ei ehdi iskeä
  • Hyvä ateriakaava on seuraava: Aamiainen, lounas, välipala, päivällinen, iltapala
  • Veden juominen! Hyvä määrä olisi juoda noin 2-3 litraa vettä päivässä
  • 80/20 -ajattelu toimii ainakin mulle, eli jos 80 % viikosta syöt terveellisesti, 20 % on ihan ok herkutella tai syödä vähän leppoisammin, mutta silti herkkupäivänäkin kannattaa perusrunko pitää kasassa

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tässä muutamia perus juttuja, jotka mulla ovat toimineet hyvin. Näitä ihmedieettejä, kuten alussa mainitsin, saa toki kokeilla, eihän sitä tiedä, jos sieltä löytyy itselle vaikka jokin uusi juttu. Itse en enää juuri hurahda mihinkään ihmeellisiin ruokajuttuihin, lähinnä kokeilen uusia reseptejä, mutta ei mua ihan helpolla saa jättämään vaikkapa maitoa tai viljaa kokonaan ruokavaliosta pois, tai korvaamaan tavallista hyvää ruokaa superfoodeilla! Ne on kiva lisä, mutta vain lisä 😉
Millainen on sun ”ruokafilosofiasi”? Oliko listassa jotain uutta vai kaikki jo tuttua? 🙂
<3:llä Jenna
Kohta kunnossa! Facebookissa: klik! ja Instagramissa @jennaeaarnio 🙂

jenna

2 vastausta artikkeliin “Terveellinen ruoka ei ole rakettitiedettä”

  1. En tarkoita tätä pahalla, mutta tuollaiset lausahdukset "laihdut, kun kulutat enemmän kuin syöt" ovat hyvin vaarallisia lauseita ja kertovat siitä, ettet valitettavasti tunne kovinkaan hyvin ihmisen aineenvaihduntaa. Metabolinen adaptaatio eli ns. säästöliekki-ilmiö on nimenomaan seurausta liian pitkään jatkuneesta kalorivajeesta. Mikäli laihduttaminen olisi pelkkää matematiikkaa, mitään paino-ongelmia ei olisi. Kuka tahansa voisi silloin laskea kalorit minimiin ja palata sen jälkeen terveelliseen, laskennalliseen kalorimääräänsä. Näin ei kuitenkaan ole, sillä kehomme ovat hyvin tehokkaita estämään nälkiintymisen. Jota siis laihduttaminen kehomme mielestä on, sillä sehän ei ymmärrä että elämme keskellä yltäkylläisyyttä. Toivoisin, että kiinnostuisit lukemaan lisää asiasta, sillä tuollaiset lausahdukset ovat toki aikakautensa tuotteita, mutta eivät nykytieteen valossa enää millään tavalla paikkaansa pitäviä.

  2. Kiitos huomiosta! Kirjoitin vähän liian kiivaasti tekstiä enkä juuri ajatellut tuota 🙂 Vähän modasin tekstiä ja palaan aiheeseen, kun olen lueskellut lisää!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta