Toivepostauksena: Ruokapäiväkirja

Pari viikkoa sitten eräs lukijani toivoi ruokapäiväkirjaa ja nyt vihdoin ehdin sellaisen laatia! Toive tuli sinänsä hyvään aikaan, koska aloin juuri kirjoittamaan PT:lleni ylös kaiken mitä syön ja juon 5 päivän ajan. Tämä ruokapäiväkirja ei siis ole kaikista terveellisemmästä päästä, mutta kertoo siitä, miten söin ennen kuin havahduin, että joku on edelleen pielessä! Postauksen loppuun vähän availen, että mikä on muuttunut nyt noista hetkistä eli miten pitäisi syödä, että ruoka olisi terveellisempää!  🙂 

Postauksessa on myös pari reseptiä, ensimmäinen on simpukkapasta ja toinen nuudelikeitto. Reseptit ovat nyt vain kuvina eli jos haluat tarkennusta, kysäise 🙂 

Lauantai 1.2.14

  Aamupala:  Smoothie: kaurahiutaleita, Whey100 (Scitec nutrition), mehukeittoa (sokeroimaton), Bonnea; 1 espresso, gefilusmehua, pala patonkia, kalkkunaleikkelettä, kurkkua,  vettä
Sali: Palari: malto + Whey100 +  vettä
Välipala: 2 palaa vaaleaa leipää, kalkkunaleikkelettä (ohut),  juustoa, appelsiinimehua
Päivällinen: simpukkapastaa, valkoviiniä lasi

 

 

 

 

Välipala: banaani
Illalla ystävien luona:  valkoviini, 1 pala lohipiirasta, hedelmiä, jäätelöä, sipsejä
Iltapala: vettä, banaani, hedelmäpiltti
Lisäksi vettä päivän aikana about 1 litra
Sunnuntai 2.2.14
Aamupala: 1 espresso, appelsiinimehua, banaani,vaaleaa leipää + kalkkunaleikkelettä (ohut) +  juustoa +  kurkkua

Välipala: proteiinipannaria, johon seuraavat ainekset: 2 banaani, 1dl kaurahiutale, 2 kananmunaa, ja lisäksi 1 kuppi kahvia, 1 dl vesi

Päivällinen: Amarillon take away -annos:  2 kanafilettä, ranskalaisia, salaatinlehtiä, tomaattia , kurkkua, kourallinen cashew pähkinöitä, vettä juomaksi

 

Iltapala:  maitorahka, Bonnea, 2 palaa vaaleaa leipää, kalkkunaleikkelettä (ohut), juustoa,vettä
Lisäksi n. 6,5 dl vettä
Maanantai 3.2.14

Aamupala: kaurahiutale, Whey100,  sokeroimaton mehukeitto, Bonnea, kahvia
Lounas: pastaa, karjalanpaistia, salaatinlehtiä, raejuustoa, kurkkua, kirsikkatomaatteja
Välipala: maitorahkaa, Bonnea, vettä, banaani
Välipala 2:  kourallinen cashew-pähkinöitä, banaani
Salilla: Treenijuoma: malto + Fast Workout Intra  sekä palari: malto + Whey100 + kreatiini
Päivällinen: lohimedaljonki, perunamuussia, kirsikkatomaatteja, vettä
 
Iltapala: 2 palaa vaaleaa leipää, kalkkunaleikkelettä,  juustoa, ananasta, vettä
Lisäksi n. 1 l vettä päivän mittaan

Tiistai 4.2.14

Aamupala: kaurahiutale, Whey100,  sokeroimaton mehukeitto, Bonnea, kahvia, banaani
Lounas: salaatinlehtiä, kurkkua, kirsikkatomaatteja, pinjansiemeniä, 1,5 lohimedaljonkia, perunamuusia, vettä
Välipala: maitorahkaa, Bonnea, vettä, kourallinen cashew-pähkinöitä
Välipala 2: 2 siivua kauraleipää, kalkkinaleikkelettä, juustoa, appelsiinimehua, 1 banaani
Salilla: Treenijuoma: malto + Fast Workout Intra  sekä palari: malto + Whey100 + kreatiini
Päivällinen: perunamuussia, 1 lohimedaljonki, parsakaalia, vettä
Iltapala: banaani; 1 viipale kauraleipää; kalkkunaleikkelettä
Lisäksi n. 8 dl vettä päivän aikana

Keskiviikko 5.2.14

Aamupala: kaurahiutale, Whey100,  sokeroimaton mehukeitto, Bonnea, kahvia, banaani
Lounas: salaatinlehtiä, kurkkua, kirsikkatomaattej, 1 kanafile, pinaattiohukaisia, vettä, parsakaalia
Välipala: maitorahkaa, pilttiä, vettä
Välipala 2: banaani, kourallinen cashew-pähkinöitä, vettä
Päivällinen: nuudelikeittoa: kanaa, nuudeleita, wokkivihanneksia sekä 2 palaa kauraleipää, vettä

 

 Iltapala: omenoita, kaurahiutaleita, vaniljakastiketta

Mitä tästä opimme?

  • Vehnäpasta korvataan täysjyvätuotteilla.
  • Vaalea leipä ruisleivällä.
  • Rasvaiset leikkeleet ja juustot pois ja kevyempää ja tilalle! Leivän päälle voi myös laittaa vaikka salaattia tai kurkkua 🙂
  • Muista juoda riittävästä vettä (n. 2 l / päivä) ja se alkoholi minimiin! 
  • Kasvikset, vihannekset ja hedelmät osaksi ruokavaliota.
  • Suunnittele edes muutaman päivän ruuat etukäteen ja tee kerralla enemmän, jolloin nälkäisenä kotiin tullessa jääkaapissa on terveellinen ruoka valmiina eikä tule herkuteltua kaikenlaisella ”turhalla”!
  • Jos haluaa herkutella, ota ensin hedelmä ja jätä se herkkupäivä vaikka viikonlopulle! Älä kuitenkaan herkkupäivänäkään vedä ihan överiksi, vaan muista, että perus ruokavalio pysyy hyvänä 😉

P.S. Tänään tulee taas huippusarja Jutta ja puolen vuoden superdieetit! Kannattaa tsekata 🙂 Tykkään sarjasta, koska se motivoi ja pistää aina vähän pohtimaan asioita uudelta kannalta, vaikka oma tavoitteeni ei olekaan laihdutus.. 

Mukavaa ja makoisaa viikon jatkoa 🙂
<3 Jenna
jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta