Toivepostaus: Vinkkejä spagaatin venyttelyyn

Yksi tämän vuoden tavoitteistani on venyä spagaatiin. Toinen oli se käsilläseisonta 😉
Eräällä yin-jooga ”tunnilla” ohjaaja venyi hienosti spagaattiin ja kehoitti osallistujia tekemään samoin. Ajattelin, että joo nyt ei kyllä onnistu lähellekään! Mutta kuinkas kävikään, ei siinä ollut kuin noin 15 cm vajautta.. Eli aika hyvin!
Yin-jooga venyttää todella hyvin myös sidekalvoja ja liikkeissä ollaan useita minuutteja kerrallaan, joten ei ihme, että venyvyys lisääntyy. Eräs lukijani toivoi jokunen aika sitten vinkkejä spagaatin venyttelyyn ja tässä niitä tulee nyt muutama:
Vinkkejä spagaatin venyttelyyn
Venyttely kannattaa tehdä aina silloin, kun lihakset ovat lämpimät. Alkuun on siis hyvä ottaa vaikka haaraperushyppyjä & kyykkyhyppyjä siten, että tunnet lihasten olevan lämpöiset. Kovan treenin jälkeen suositellaan, että pitää parin tunnin tauon ennen kuin venyttelee pidempiä venytyksiä.
Venyttelyn aikana liike ei saisi sattua, mutta ei se venyttely välttämättä mitään mukavaakaan ole. Kunhan ei siis tunnu kipua!
Kun lihakset ovat lämpimät, tee seuraavat venytysliikkeet. Asetu sellaiseen syvyyteen, että liike tuntuu hieman. Itse olin liikkeissä noin 3-5 minuuttia (per puoli), jonka aikana liikettä voi hyvin syventää.
1. Pakaravenytys
Laita toinen jalka koukkuun vartalon alle, toinen suoraksi taakse. Lähde taivuttamaan yläkroppaa kohti lattiaa. Voit tehostaa venytystä tuomalla etummaista kantapäätä edemmäs.

SONY DSCSONY DSC2. Dragon
Aseta toinen jalka koukkuun, toinen suoraksi taakse. Jos kroppa antaa myöten, nojaa etummaisen jalan viereen lattialle. Voit tehostaa venytystä ”kääntämällä” etummaista jalkaa ulospäin.
SONY DSC
3. Takareisien rullaus
Takareidet ovat usein melko kireät. Rullaamalla niitä foam rollerilla, saat niitä tehokkaasti auki. Tehosta liikettä laittamalla toinen jalka rullattavan päälle.
SONY DSC
4. Eteentaivutus jalat suorana
Istu jalat suorana eteen lattialle. Lähde taivuttamaan yläkroppaa eteenpäin. Jos tarvitsee, voit laittaa polvien alle vaikkapa tyynyn helpottamaan liikettä.
SONY DSC
5. Eteentaivutus jalat auki sivuille
Avaa jalat niin auki sivuille kuin saat. Lähde taivuttamaan yläkroppaa eteenpäin niin pitkälle kuin saat.
SONY DSC
6. Spagaatti
Venyttelyn lopuksi venytä vielä spagaattiasentoon, niin alas kuin saat. Ole tässä asennossa hetki ja vaihda jalat vielä toisin päin.
DSC03595

Tässä oli muutama hyväksi havaitsemani venyttelyliike spagaatin harjoittelulle.
Toivottavasti vinkeistä oli apua!
Mukavaa perjantaita!
<3:llä Jenna

jenna

2 vastausta artikkeliin “Toivepostaus: Vinkkejä spagaatin venyttelyyn”

  1. Hyvät vinkit! Se on vielä hyvä liike että meet spagaattii siihen asti kun pääset ja laitat rystyset ekana toisella puolelle ja vaihtelet puolia jonkin aikaa. En tiiä tajusitko mutta jos tajusit niin hyvä 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta