Treenaaminen on muutakin kuin painojen nostoa

Elämä ei mee aina niin kuin elokuvissa, saatikka Strömsössä, eikä mee kyllä salitreenikään! Ainakaan mulla. Välillä on hyviä päiviä, jopa todella hyviä päiviä, mutta sitten joukkoon mahtuu myös näitä surkeita päiviä. Eilen oli yksi sellainen. Onneksi näiden surkeiden päivien määrä on kuitenkin todella vähäinen.
Mikä siitä treenistä sitten teki surkean? Liikkeet meni kyllä ihan sinne minne pitikin eli pakaraan, mutta ei niitä montaa kertynyt. Joko huonohko tankkaus, aamulla pari tuntia normaalia aiempi herätys tai kahteen kuukauteen eka työpäivä, joka oli melko vauhdikas ja paljon informaatiota sisältävä, tai sitten nämä kaikki yhteensä olivat syitä siihen, että ei iltapäivällä vaan ollut sitä energiaa riittävästi raskaaseen treeniin. Niin, mitä sitten tapahtui? Energiat putos ihan totaalisesti ja alkoi pyörryttää. Tuli sellainen olo, että nyt on parempi lopettaa ja lähteä kotiin syömään. Ens kerralla sit paremmalla valmistelulla!
Tässä on hyvä esimerkki siitä, mitä kaikkea muutakin kuntosalilla treenaaminen sekä toki urheileminen yleensäkin vaatii tuekseen kuin vain itse suorituksen:
Riittävä lepo on todella tärkeässä roolissa. Jos et nuku kunnon yöunia (aikuisilla n. 7-8 h), alkaa väsymys viimeistään muutaman päivän päästä ”kasautua” etkä jaksa enää kovin raskaita fyysisiä suorituksia. Myös lihaksilla kestää kauemmin palautua eli mitä paremmin lepäät, sitä paremmin palaudut ja kehityt. Pahimmillaan keho ylirasittuu (< klik! ja löydät viime keväänä kirjoittamaani juttuun ylikunnosta) ja saattaa tauko treenien parista olla pitkäkin. 
Lepoa voi olla myös rentoutuminen vaikkapa joogan parissa tai ”pään nollaaminen” hyvää leffaa katsellen, unta ei tietenkään saa unohtaa tai väheksyä. Tärkeintä on kuunnella kehoaan ja opetella tunnistamaan sen tarvitsemat asiat. Onko tänään hyvä päivä käydä treenaamassa, kun kurkku on kipeä? Onko tää väsymys vain hetkellistä vai tarvitsevatko lihakset vielä aikaa palautumiseen? 

Riittävä ja oikeanlainen ravinto. Ruoka on polttoainetta. Jos syöt epäsäännöllisesti vähän mitä sattuu kaapista milloinkin löytymään tai mäkkäristä tarttumaan käteen, ei ihme, jos ei jaksa. Sanotaan, että 70 % treenin tuloksista syntyy ruokavaliolla. Olen kokenut tämän pitävän kyllä paikkansa, en tosin tiedä, että onko se juuri tuo prosenttimäärä, mutta suuri vaikutus ruualla kuitenkin on! Kun syö säännöllisesti, 3-4 tunnin välein, ja terveellisesti ei energiatasot pääse romahtamaan ja keho saa tasaisesti tarvitsemiaan rakennusaineita. Ja, kun muistaa noin tuntia ennen salitreeniä tankata kunnolla, esimerkiksi banaanin ja rahkan, riittää energiaa itse suoritukseenkin.
Eli jos tulee päivä, jolloin treeni ei yksinkertaisesti suju. mieti onko yllä olevat palikat kunnossa. Vielä, kun oppisi kuuntelemaan kehoaan, mutta se taitaa ollakin hieman haastavempi juttu, varsinkin nyt kun motivaatiosta ei olisi pulaa!

Onko teillä samoja kokemuksia treenin suhteen? 

Treenien täytteistä loppuviikkoa,
P.S. Vihdoin mulla on vatsalihasliikkeistä kuvia, joten timmin kesämasun metsästys -treeniohjelma tulossa pian 🙂
Jos haluat seurata blogiani helposti ja näppärästi:

Liity lukijaksi blogin vasemmasta sivupalkista
Tykkää >  Facebook
Tilaa & Seuraa > Blogilista 
Seuraa > Instagram
Seuraa > Bloglovin
jenna

2 vastausta artikkeliin “Treenaaminen on muutakin kuin painojen nostoa”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta