Miksi treenaan niin kuin treenaan? – osa 1.

Kuntosalitreenejä ja tapoja treenata on varmasti lähes yhtä monta kuin on treenaajaakin. Joillakin tavoitteena on lihasmassan selvä kasvu, joillakin vain sopiva kiinteytyminen, jotkut eivät keskity näihin vaan vain haluavat voida hyvin ja ylläpitää hyvää lihaskuntoa, jonka seurauksena hyvin usein on toki edelliset kaksi asiaa.  Jotkut treenaavat fitness-kilpailuihin, mutta suurin osa on ihan ”tavallisia tallaajia”, jotka vain nauttivat salitreeneistä ilman kisatavoitteita.

Meitä on siis moneksi ja nyt halutaankin kertoa, että miten me treenataan ja miksi treenataan niin kuin treenataan 🙂

Meidän kahden hengen taloudessa on kaksi erilaista salilla kävijää. Naiset ensin periaatteella aloitan omat selitykseni 😉 Olen kokeillut monia eri tapoja treenata. Välillä olen treenannut kuntoa ylläpitävällä ja enemmän toiminnallisellakin tavalla. Joskus kokeilin hyvinkin voimapainotteista treeniä, mutta viimeisen puolentoista vuoden aikana ”perus bodaustyyli” taitaa olla se, jota olen noudattanut ja joka on vienyt täysin mun sydämeni.

Perusperiaatteeltaan mun treenit koostuvat kaksijakoisesta ohjelmasta. Perinteinen yläkroppa / alakroppa jako on ollut nyt käytössä jo jonkin aikaa. Tavoitemäärä on 3 salitreeniä / viikko, jolloin aina toinen osa kehosta kuormittuu kahdesti viikon aikana. Pyrin tekemään aina noin tunnin treenin, jolloin liikkeitä saattaa tulla helposti 5-8, joskus hieman enemmänkin. Sarjoja teen useimmiten 4-5. Toistomääriä en suoraan osaa sanoa, sillä treenaan aina failureen asti. Kun ei enää vain jaksa, pidän tauon. Toki, jos toistomäärät alkavat ylittää sen 15-20, nostan seuraavalle kerralle painoja eli siellä 10-15 nurkilla yleensä pyöritään. Tauot pidän usein lyhyinä, 20-30 s mittaisina. Isommissa ja raskaammissa liikkeissä sitten hieman pidempinä. Käytän lähes joka treenissä myös erilaisia erikoistekniikoita kuten super- ja pudotussarjoja.

Tavoitteena on siis pumppailla kunnolla ja ainakin mulla tälläinen treenitapa on alkanut selvästi tuottaa tulosta. Voimatasot kasvavat ja kyllä se palakin sieltä hiljalleen kasvaa 😉 Fiilis on kyllä tällaisen treenin jälkeen aina aivan huikea! Joka kerta pyrin antamaan kaikkeni ja menemään selvästi sinne epämukavuusalueelle!

-J

jennaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta