Uudet painonnostokengät

A:

Kirjoitin hiljattain (no oikeasti aika kauan sitten, mutta kukapa näitä laskee) painonnostokenkien vaikutuksesta kyykkyasentoon. Ostin muutamia vuosia sitten Tori.fi:stä käytetyt Karhu Hercules-painonnostokengät, joita käytin aika ahkerasti melkeinpä jokaisena jalkapäivänä. Kengät ovat tukevat ja niissä on kantakorkoa 25 mm, mikä on itselle ollut kohtuullisen OK määrä. Ainut miinus kengissä on ollut se, että ne ovat numeroa liian isot. Painonnostokenkien pitää olla napakat, jotta jalka ei liiku kengän sisällä ja asento on sitä kautta tukeva. Koska itse olen liikutellut lähinnä lelupainoja, ei tämä ole ollut niin tärkeää vielä, mutta lähes joka treenissä on käynyt jossakin vaiheessa mielessä, että jospa sitä investoisi uudet kengät.

No minkälaiset kengät?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Yleensä ennen kuin ostan mitään, luen arvosteluja, selvitän mitä mahdollisuuksia on, googlettelen asioita päiviä ja ylipäätään en osaa päättää mitään hetkessä. Näin kävi myös kenkäasian kanssa. Tiesittekö, että erilaisia painonnostokengkiä on aika reilusti? Hintahaarukka kengissä on n. 90 eurosta aina n. 300 euroon. On erilaista kantakoron korkeutta, n. 16 mm:stä aina 30 mm asti. On Do-win, Rogue, Pendlay-joka on oikeasti sama kuin Do-win, tai ilmeisesti tulee samalta tehtaalta. Nikeltä löytyy Romaleos, joka on erittäin suosittu ammattilaisten keskuudessa. Tästä on tietenkin olemassa jo kolme eri versiota, joista uusin on Romaleos 3. Adidakselta löytyy Adipower, joka on lähelle sama kuin Romaleos, Power Perfect II, varmaan myös aikaisempi versio, Powerlift I, II ja III, Leistung. On VS Athletics, jolta löytyy vähän edullisempia kenkiä, mutta postikulut ovat korkeat. Crossfitin noustessa hittilajiksi, on painonnostokenkiä, sekä crossfit-kenkiä ilmestynyt Inovilta, Reebokilta, Acics:lta. Löytyy kenkiä, jotka ovat yhdistelmä painonnostokenkää ja toiminnallisen harjoittelun kenkää. Sitten löytyy myös perinteisiä jäykkäpohjaisia, puukorolla olevia painonnostokenkiä.

Ja sitten on kengät mitkä minä ostin: Sabo Powerlift. Ostopäätökseen vaikutti se, että ne olivat halvimmat kengät, joissa oli kaksi tukevaa remmiä, jäykkä pohja, ja kantakorko n. 0,77 tuumaa, eli n. 19,5 mm, ja jotka on tehty todella tukevasti. Ja ihan järkevän näköisetkin nuo olivat. Nyt muutamia kertoja näillä kyykkäilleenä voin sanoa, että jalat on kuin liimattu alustaan. Kengät kuitenkin taipuvat kohtuullisen mukavasti päkiän alta, joten näillä on ihan ”mukava” kävellä ympäri salia ja tehdä myös muuta kuin jalkatreeniä. Varmaan toimisivat ihan kohtuullisesti myös crossfitissa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Painonnostokenkiä hankkiessa tärkeimpiä kengän ominaisuuksia on kannan efektiivinen korkeus, eli korkoero kannan ja päkiän välillä. Yleensä tämä on 0,75 tuumaa, eli n. 19 mm. Se minkä kokoinen korko sinulla pitäisi olla, riippuu täysin liikkuvuudestasi. Lantion liikkuvuus, reisiluun pituus, sekä nilkan liikkuvuus määräävät paljolti kyykkyasentosi. Mikäli nilkan liikkuvuudessa on ongelmia, korko kantapään alla helpottaa syvemmälle kyykkyyn menemistä, niin että pysyt enemmän pystyasennossa. Toki tähän vaikuttavat myös muut asiat.

Helppo tapa kokeilla mikä olisi sinulle hyvä kyykkyasento on mennä maahan kontilleen ja nojata taaksepäin vaihdellen jalkojen leveyttä kokeilujen välissä. Samalla kun nojaat taaksepäin kohti kantapäitä, voit toisella kädellä kokeilla alaselkääsi. Lopeta liike kun alaselkä alkaa pyöristyä. Sopiva kyykkyasennossa jalkojen väli on sellainen, missä pääset lähimmäs kantapäitä, ilman että alaselkä alkaa pyöristyä. Kaveri on tässä myös hyvä apu. Alla hyvä video, jossa tämä on kerrottu tarkemmin.

Kun oikea leveys kyykkyyn on löytynyt, on hyvä kokeilla miltä kyykky tuntuu jos laittaa kantapäiden alle eri vahvuisia kiiloja tai tasaisia kappaleita. Esim. ohut vanerinpala, kirjat, pienet levypainot, toimivat testauksessa hyvin. Kaverin on hyvä katsoa missä vaiheessa selkä alkaa pyöristyä milläkin kantakoron vahvuudella. Mikäli omistat jo painonnostokengät, mutta tuntuu että et siltikään pääse alas kunnolla, tai esim. valakyykkyä tehdässä meinaat kaatua eteenpäin, homma toimii myös. Toki paljon on myös kyse liikkuvuudesta ja sen parantamisesta.

Jos testien jälkeen tuntuu siltä, että kannan alle olisi hyvä saada enemmän tavaraa painonnostokengillä, voit etsiä kengät, joissa on sopivan kokoinen korko, tai jos huomaat että se ei oikein onnistu, voit muokkauttaa lisäkorkoa kenkiin suutarilla tai ostaa kannan alle sisälle kenkään laitettavan kiilapalan suutarilta. Ei maksa montaa euroa. Toki liikkuvuuden parantaminen on usein se ensimmäinen asia, johon kannattaa keskittyä, mutta omalle anatomialleen ei mahda mitään. Jossakin tulee rajat vastaan.

Olympic Shoes or Chucks for Squats? | T Nation
Olympic Shoes or Chucks for Squats? | T Nation

Tästä linkistä löytyy lisää kuvia koron vaikutuksesta asentoon.

Painonnostokengät tukevoittavat kyykkyasentoa todella paljon verrattuna esim. lenkkareihin tai jumppakenkiin kuten Nike Free ym. Lenkkareissa on pehmeä, joustava pohja, koska lenkkareiden tarkoitus on imeä itseensä iskuja ja tehdä juoksusta pehmeämpää. Kyykyssä tämä on viimeinen asia mitä haluat. Kyykyssä jalkojen pitää pysyä tukevasti kiinni lattiassa, eikä energiaa mene hukkaan kengän pohjan kasaan puristamisessa kuten lenkkareilla käy. Kunhan totut käyttämään painonnostokenkiä kyykyssä, huomaat varmasti eron lenkkareihin.

 

Anssi Aarnio

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta