Vastauspostaus part 2.!

Iltaa! Tää viikko on ollut aika moista hässäkkää! Tiistaina oli se BootCamp-treeni, keskiviikkona meillä oli ulkopuolisen kouluttajan agilitytreenit ja eilen sitten kävin treenaamassa taas Monnan kanssa, ihan yksityistunnilla siis. Huh! Kyllä huomaa taas kropasta, että on treenattu 😀 Ei oo varmaan ikinä ollu yläkroppa näin yhtä puuta, hehe! noo, kyllä sitä tästä taas vertyy 🙂

Treenattiin eilen kahvakuulalla ja TRX-naruilla. TRX-narut oli ihan uus tuttavuus mulle, mutta tykkäsin kovin! Saattaa olla, että jonakin päivänä multa löytyy kotoa TRX:t. Ne saa näppärästi oven yläreunaan kiinni, joten ei tarttis pulttailla mitään seiniinkään 😉 Kahvakuulailuun sain niitä kaipaamiani tekniikkavinkkejä sekä muutamia uusia liikkeitä 🙂 Sain muuten maanantaina pari tilaamaani kahvakuulaa kuntokauppa.fi:stä (vieraile sivuilla tästä: kuntokauppa.fi) eli 12 kg ja 16 kg:n möykyt. Tällä viikolla en noita omia päässyt vielä testaamaan, mutta eiköhän sitä ens viikolla vois vähän kuultatreeniä tehdä! Kuulailusta tulossa lisää tännekin! 

Kävin äsken vähän shoppailemassa ystävän kanssa ja löysin kivan kesäisen paidan sekä mekon! Nyt rentoudun koirien kanssa sohvalla 😉 Mies lähti Tuskaan ja mulla siis kerrankin ”vapaa” ilta, heheh! Välillä on mukava olla vaan ihan yksin omien ajatuksiensa kanssa ja kuunnella just sitä musiikkia mitä haluaa. 
Niin, itse asiaan, eli nyt saatte vastaukset niihin viimeisiin kysymyksiin, jotka viime postauksesta jäi uupumaan. Olkaa hyvät!

Itseäni kiinnostaisi näin kuntosaliharjoittelua aloittaessa säännöllisen ruokailun merkitystä urheillussa, onko se niin merkittävää ja jos on niin miksi?

Kyllä ruokailulla ja ruokavaliolla on suurikin merkitys urheilussa. Sanotaan, että 70 % tuloksista muodostuu juuri sieltä keittiöstä ja 30 % sitten salilla tai muulla urheilulla. Tämä ei nyt tarkoita kuitenkaan sitä, että saisit vaikkapa ne lihakset vain syömällä 😉
Säännöllinen ruokailu on siksi tärkeä, säännöllisellä tarkoitan noin 3 tunnin välein syömistä, että ei tule naposteltua niitä herkkuja tai muita välipaloja koko ajan, koska ei myöskään tule nälkä. Jos nälkä yllättää, pitäisi muistaa syödä enemmän kerralla! Eli, kun nälkä yllättää, on keho jo miinuksella ja se alkaa ottaa polttoainetta mm. lihaksista. 
Myös painon pudotuksessa pitäisi muistaa syödä säännöllisesti juuri siksi, että ei tulisi syötyä niitä turhia välipaloja. 
Ja vielä oma lisäkysymys: kuinka paljon pitää sitten syödä? Jos haluat saada massaa, syöt enemmän kuin kulutat ja jos taas pudotat painoa, syöt vähemmän kuin kulutat. Helppoa, eikö?! 


Suositteletko personal trainerin hankkimista, miksi? Oletko sitä mieltä, että ilman sitäkin voi yhtä hyvin pärjätä?

Jos et ole ikinä aiemmin treenannut esim. kuntosalilla, suosittelen ottamaan edes tunnin tai kaksi personal trainerin kanssa, jotta opit oikeat tekniikat. Jos alusta asti opit tekniikan väärin, saattaa se aiheuttaa loukkaantumisia eikä johda haluttuun lopputulokseen. Väärästä tekniikasta on myös erittäin vaikea oppia pois! Eli, ainakin aluksi suosittelen kyllä!

Itse ”hankin” PT:n viime helmikuussa siksi, että en enään päässyt omin avuin siihen suuntaan, mihin halusin, enkä ole kyllä katunut päivääkään! Se tuki niin liikunta-, ravinto- että mentaalipuolella on kyllä tarpeellista, ainakin vielä 🙂 Ehkä jonain päivänä pärjään sitten ”omillani”. Mutta toisaalta se, kun treenaa toisen valvovan silmän alla, antaa myös enemmän niihin yksin tehtäviin treeneihin, kun tietää, kuinka kovaa pystyy treenaamaan!


Ootko kokenut jotain vaikeuksia/haasteita kuntosaliharrastuksesi matkan varrella ja miten niistä pääsit yli? 

No ehkä suurin vaikeus oli tuo painon kanssa tappeleminen. Kun aloitin FitFarmin nettivalmennuksessa, odotukseni oli, että ”nyt kun mulla on ammattilaisen tekemä ruokavalio, niin paino lähtee nousemaan”. No tämä tietysti oli sellainen massavalmennus, joka ei voi olla täysin hyvä kaikille. Painoni siis laski entisestään valmennuksen aikana ja suunta oli aivan väärä.

Kun sitten PT:n kanssa laadittiin mulle ruokavalio (aluksi hahmotelma ja siitä sitten joka viikko kerran punnitsin aamupainon ja alettiin katsoa, lähteekö paino ylös) alkoi paino vihdoin nousta, ja tämä toi kyllä paljon motivaatiota sinne treenaamiseen! Nykyisin vaaka saa pölyttyä tuonne vessan lattialle, kaivan sen esiin harvoin, vain tarkistaakseni, että se paino ei lähde laskuun 🙂 


Mitkä tekijät sulla on sellaisia jotka antaa sulle voimaa ja joiden avulla uskot onnistuvasi tavoitteissasi?

Ehkä suurinpana se, kun joku läheinen tai PT huomauttaa, että oon kehittynyt! Ja toki se, että huomaa itsekin niiden painojen nousun siellä salilla. Siis kehittyminen antaa varmasti eniten voimaa 🙂 Välillä on niitä taantumia, mutta kyllä sitä aina sieltä noustaan.



Asioita, joihin näin kuntosaliharjoittelun aloittelijana kannattaa kiinnittää huomiota?

Kuten jo edelläkin mainitsin, tekniikka. Tekniikka on se tärkein! Miten se liikerata menee, tuntuuko oikeassa lihaksessa, teetkö oikealla nopeudella? Liikkeeseen pitää aina keskittyä, samalla ei höpötetä kaverin kanssa eilisen illan Salkkari-jaksosta, sen ehtii ennen tai jälkeen treeninkin. Tietysti pitää myös laatia itselleen joku tavoite. On se sitten kunnon ylläpito tai kohottaminen, laihtuminen´tai lihasten kasvatus. You name it! Tavoite on hyvä olla siksi, että on joku mitä kohti pyrkiä, jolloin treenaaminenkin on mielekkäämpää 🙂 Myös ruokavaliota on hyvä vähän tarkastella.


Millä tasapainotat elämää urheilun keskellä ja minkä ohjeen antaisit nuorille jotka aloittavat ”fitness” elämän?

Elän myös sitä ihan normaalia arkea. Urheilu on osa sitä, mutta ei koko elämä. Pidän pari lepopäivää viikossa ja muistan rentoutua 🙂 

Tuo ohje onkin sitten haastavampi. Ehkä aluksi pitää miettiä, että riittääkö se ”pelkkä treenaaminen” vai onko tarkoitus esim. kilpailla tulevaisuudessa? Myös se, että muistaa syödä kunnolla. Paljon on ollut esillä sitäkin, että tarkkaillaan ruokavaliota liian kanssa, jolloin pahimmassa tapauksessa sairastuu syömishäiriöön. Ja muistaa, että ne kisakuvat on vain ja ainoastaan sen yhden päivän kuntokuvia, ei ”koko vuoden ympäri kuntoni” -kuvia. 

Pitäisi löytää se kultainen keskitie ja muistaa, että elämässä pitää välillä nauttia muustakin kuin liikunnasta! Ja herkuttelu on ihan ok välillä 😉



Mitä ilman et voisi elää?

Suklaata 😀 Miestäni, perhettäni, koiriani, ystäviäni, salilla treenaamista, luontoa.. Näitä on vaikka kuinka ja paljon!


Missä olet kehittynyt parhaiten ja laitatko itsellesi minkälaisia tavoitteita? pieniä vai vaikeasti tavoitettavia =)

Kyllä niitä tavoitteita on. Pitää olla aina, muuten ei voi kehittyä! Ensijainen tavoite oli lihasten kasvatus, mutta nyt kun huomaan, että joo, kyllä ne vaan kasvaa, niin lisätavoitteita tulee. Voimatasojen nostaminen on toki yksi ja perus kunnon kasvatus myös. Mitään maraton-tavoitteita en aseta, koska se ei taas oikein sovi tähän lihasten kasvatukseen, mutta sellainen kunto, että jaksaa hölkätä edes muutaman kilsan 🙂
Tavoitteena on myös se pysyvä terveellisten elämäntapojen ylläpitäminen (toki ne herkkupäivät on ok silloin tällöin) sekä se, että sinne salille lähteminen olisi joskus enemmänkin itsestään selvyys kuin jokakertainen neuvottelu itsensä kanssa 😉



Syötkö paljon proteiinilisiä, jauheita, patukoita ym? 

Itse olen aikamoinen tikku ja yritän saada massaa kasvatettua salilla. Tuntuu kuitenkin että ruokaa pitäisi syödä ihan älyttömiä määriä, vielä kun otetaan huomioon etten syö lihaa lainkaan.. Sinä olet ilmeisesti saanut painoa nousemaan ihan kivasti niin oisi kiva tietää vähän tuosta ruokavaliostasi 🙂 Joku päivän tai viikon syömiset postaus ois esimerkiksi tosi kiva!

Voin tehdä tuollaisen päivän syömiset -postauksen kyllä jossain vaiheessa 🙂 Proteiinilisiä tai oikeastaan Whey100 käytän palautusjuomana malton kanssa, jos en ole syönyt kunnolla ennen treeniä tai en syö heti treenin jälkeen kunnon ruokaa. Patukoita menee tosi harvoin. Lähinnä satunnaisesti välipalana. 

Ruokaa pitää kyllä syödä paljon varsinkin, jos olet yhtään saman tyyppinen kuin minä, eli aineenvaihdunta pelaa enemmän kuin hyvin! Mutta toisaalta ei kannata ihmetellä sitä ruuan määrää. Kyllä siihen tottuu, ja se määrä kyllä saattaa vielä noustakin, kun kroppa kehittyy 😉 Saathan kuitenkin proteiinia ruokavaliostasi? Ilman proteiinia lihakset kehittyvät todella huonosti, sillä proteiini on juuri se lihasten rakennusaine. En ole tuohon lihattomaan ruokavalioon juuri perehtynyt, mutta saahan sitä proteiinia esimerkiksi maitotuotteista, kananmunasta, pähkinöistä jne. 


Kumpi on tärkeämpi motivaatio elämäntapaasi, ulkonäkö vai terveys?

Terveys. Ehdottomasti! Terveys ja se hyvinvointi ja jaksaminen 🙂 Nämä ovat kyllä muuttuneet huomattavasti siitä, kun aloin syödä terveellisemmin ja liikkua! Ulkonäkö on vain plussaa 🙂



Mitä onnellisuus merkitsee sinulle? 🙂

Hyvää oloa. Sitä, että itsellä on asiat hyvin ja että perheellä on asiat hyvin. Sitä, että ympärillä on ihania ihmisiä. Iloisuutta. Olen onnellinen, kun aamulla herään mieheni vierestä. Olen onnellinen, kun koirat riehuu ympärillä. Olen onnellinen, kun kuulen hyvän biisin. Olen onnellinen, kun ystävä kertoo hyviä uutisia. Olen onnellinen, kun ihmiset ympärillä on. Olen onnellinen, kun nautitaan hyvästä ruuasta rakkaiden kanssa.

Ja tätäkin listaa voisi jatkaa vaikka kuinka!

Kiitos, että jaksoit lukea 🙂 Tuli nyt vähän pidemmät vastaukset. Kyselkää ihmeessä, jos jokin asia jäi epäselväksi tai tuli jotain uusia mietteitä!

Loppuun pari biisiä, jotka saa mut ihan fiiliksiin 🙂

Rakkautta ja aurinkoa viikonloppuunne!

<3 Jenna

jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta