Vatsapalikat: anatomiaa ja treeniä

Vaikka tän vuoden kesä ja biitsikausi alkaa olla ohi, voi silti haaveilla ja tavoitella vaikkapa syksyn tai talven lomamatkaa varten siitä ”rantakuntoa”. Ja mikäs se yleensä tulee ensimmäisenä mieleen, kun puhutaan rantakunnosta? Six pack. Tottakai !

Usein siitä ”six packistä” puhuttaessa huomioidaan vaan ne kuusi näkyvää vatsapalaa. Kuitenkin tuolla vatsan ja kylkien seudulla on muutama muukin lihas, joka käsitellään niihin vatsalihaksiin 🙂 

Eli vatsalihakset koostuvat kolmesta eri osasta: suorista vatsalihaksista (nämä muodostavat sen näkyvän ”six packin”), vinoista vatsalihaksista (vartalon sivuilla sekä ulompana että sisempänä kerroksena) sekä poikittaisista vatsalihaksista (nämä ovat vatsalihaksista syvimmät). Vatsalihasten tehtävänä on mm. suojata sisäelimiä sekä kiertää ja taivuttaa sivusuunnassa vartaloa. 

kuva täältä

Jotta saisit tiukan vatsapaketin, on treenattava kaikkia edellä mainittuja lihaksia eikä esimerkiksi vain niitä suoria vatsoja 🙂 Alla muutama tehokas liike vatsalihaksille. Valitse vaikka alkuun 3-4 liikettä ja kasvata määrää voimatasojen kehityttyä. Jokaista liikettä 3 x 8-12 (per puoli, jos liike on vartaloa kiertävä). Kannattaa myös muistaa, että vatsalihakset ovat myös ihan normaaleja lihaksia ja niitä tulisi treenata kuten muitakin. 

1. Vartalon kierto ja ”kerä”

2. Jalkojen nosto suorin jaloin

3. Vatsarutistus

4. Linkkuveitsi

Tee liike joko suorille jaloille tai jätä jalat koukkuun yläasennossa
5. Lankkuasennosta jalan kierto

treenipaita: Better Bodies
treenihousut: Tritanium Shapeshifter* (näistä juttua lisää tulevaisuudessa!)

Öitä!

<3 Jenna

P.S. Vielä on huominen aikaa osallistua Krippers-treenihanskojen arvontaan! Käyhän osallistumassa pika pikaa täältä 🙂

*Yhteistyö

jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta