Vinkkejä leuanvetoon niin aloittelijalle kuin kokeneemmallekin

Yksi mun seuraavan 4 kuukauden tavoitteista on saada vedettyä 1 leuka. 1 sen takia, että jos menee enemmän, niin aivan loistavaa, mutta jos ei, niin sitten ollaan tyytyväisiä siihen ensimmäiseenkin! Olkapääleikkauksen jälkeen yläkropan treenaaminen piti aloittaa lähes alusta ja näin kävi leuanvedonkin kanssa. Ennen leikkausta meni muistaakseni 2 ja puoli leukaa ilman avustusta, tällä hetkellä puhdas 0. Mutta tästä suunta on vain ylöspäin 🙂

Miten olen lähtenyt treenaamaan leuanvetoa? Entä, jos saat vedettyä jo vaikka 20 leuakaa ja haluaisit haastetta? Alla muutama vinkki:
Leuanvedon harjoittelu
Leuanvedon treenaaminen kannattaa ajoittaa selkäpäivään, mieluusti ensimmäiseksi liikkeeksi. Tee alkuun hyvä lämmittely esimerkiksi crosstrainerilla tai soutamalla.
Otteita tangosta on erilaisia. Vasaraote (kuten kuvissa) on kevyin, koska siinä mm. hauis on mukana työssä. Vasaraotteen lisäksi kannattaa vaihdella myötä- ja vastaotteelle. Näin saat liikkeeseen monipuolisuutta.
1. Avustettu leuanveto
Itse aloitin leuanvedon harjoittelun avustetulla leuanvedolla kuminauhan sekä vetoremmien kanssa (esimerkiksi Tafferilla* on loistavat remmit, joita on todella helppo käyttää). Vetoremmit siksi, että ei tarvitse keskittyä puristamaan tankoa ja pelätä gripin pettävän, vaan pelkästään itse liikkeeseen. Kuminauhoja löytyy erilaisia. Kun sarjojen toistomäärissä alkaa päästä sinne 8-10 hujakoille, voi huoletta vaihtaa kevyempään kumppariin! Ja jossakin vaiheessa luopua niistä remmeistä.
IMG-20150825-WA0028 IMG-20150821-WA0002 IMG-20150821-WA0003
2. Pidot ja negatiiviset toistot
Avustetun leuanvedon ohessa olen tehnyt pitoja sekä negatiivisia toistoja. Pidoissa hyppäät leuanvedon yläasentoon ja yrität pysyä siellä mahdollisimman kauan ja vielä vähän kauemmin. Negatiivisissa toistoissa puolestaan hyppäät yläasentoon, mutta koitat tulla alas mahdollisimman hitaasti. Nämä olen tehnyt ilman kumpparia ja vetoremmejä.
3. Leuanveto ilman avustusta
Kun avustetun leuanvedon sekä muiden selkälihasliikkeiden tuella on voimatasot saatu siihen pisteeseen, että jaksat tehdä sen ensimmäisen leuan ilman avustusta, niin ei muuta kuin hommiin! Jos tässä vaiheessa menee vain se 1, niin kannattaa vielä jatkaa myös avustetun leuanvedon tekemistä, mutta pikku hiljaa koittaa saada enemmän toistoja ilman apua. Mulla kuvausapuna oli Mr. A., koska muuten nämä kuvat olisivat jääneet ottamatta 😉
IMG-20150825-WA0026
IMG-20150825-WA0023
4. Leuanveto lisäpainojen kanssa
Lisähaasteena teille, jotka jaksatte vetää vaikka kuinka ja monta leukaa oman kehon painolla on tietysti lisäpaino. Luulisin, että monilta saleilta löytyy alla olevan kuvan mukainen vyö, johon voi laittaa roikkumaan itselle sopivan painon. Kannattaa aloittaa niillä pienillä kiekoilla ja siitä voimatasojen noustessa nostaa painoa itselle sopivaksi.
IMG-20150825-WA0017
IMG-20150825-WA0019 IMG-20150825-WA0018Toivottavasti näistä vinkeistä oli apua teille, jotka olette mun kanssa samassa pisteessä tai sitten tarvitsette jo lisähaastetta!
Voimakasta keskiviikkoa,
<3:llä Jenna


*Tafferin vetoremmit saatu testaukseen

jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta