Vinkkejä terveelliseen jouluun

”Jes! Joululoma!” Nämä sanat kuulin perjantaina, kun Mr. A. tuli töistä kotiin. Mukavaa, kun nyt voi keskittyä vain olennaiseen eli perheeseen, syömiseen, lepoon sekä vähän siihen liikuntaankin 🙂 
Lupasin tehdä teille vielä yhden postauksen, johon laitan vastaukset viimeisiin Plyobox-arvonnan kysymyksiin. Eli postauksen, johon kerään muutamia hyviä vinkkejä siihen, kuinka ”selviää joulusta” ilman turvonnutta oloa tai lisäkiloja. 
Olisiko sinulla antaa jotain vinkkejä, miten selviäsi joulun ja uudenvuoden ajasta keräämättä takaisin juuri tiputettuja kiloja?

Tässä muutama vinkki:
Säilytä myös jouluna säännöllinen ateriarytmi. Kun syöt myös jouluna säännöllisesti (aamiainen, välipalat, mahdollisesti lounas), ei ennen jouluateriaa tule hirveä nälkä etkä siten tankkaa itseäsi ihan ähkyyn. Muista laittaa joulupöytäänkin tarjolle sekä salaattia että kasviksia!
Jätä konvehdit, joulutortut sekä piparit jälkiruuaksi, jos yhden jälkeen mielesi tekee heti 10 lisää. Mulla sokerin syöminen tekee nykyään pahan olon, joten toivottavasti näiden herkuttelu pysyy kohtuudessa.
Juo vettä (2-3 l päivässä). Veden juonti vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja parantaa rasvanpolttoa.
Lasi glögiä tai viiniä tuskin tekee kenellekään hallaa, mutta muista, että alkoholi hidastaa rasvanpolttoa eli jos olet vaikkapa pudottamassa painoa, kannattaa tämä pitää mielessä myös jouluna!
Liiku. Joulu voi olla hyvää aikaa pitää kuntosalilta taukoa, lihas kun kehittyy levossa. Muista kuitenkin liikkua jonkin verran. Tee vaikka reipas kävelylenkki aattoaamuna (miksei muinakin aamuina/päivinä), näin mielikin rauhoittuu joulun viettoon. Meillä on ollut tapana tehdä pitkä metsälenkki aattoaamuna 🙂 Lenkin jälkeen on mukava käydä joulusaunassa ja aloittaa rentoutuminen. Ja jos muutenkin liikut, miksi se pitäisi joulun ajaksi kokonaan lopettaa?
Relaa. Rauhoitu ja lepää.
Siinä oli muutama vinkki terveelliseen joulun viettoon! Jos sulla on lisää hyviä vinkkejä, laita kommenttiboksiin 🙂


Miten tarkka olet ruokavalion suhteen? Onko jouluna lupa herkutella? 😉 
Viikolla, normaali arjessa, mulla on melko tarkka ruokavalio. Vuoden alusta, kun aloitin treenaamaan PT:n kanssa, mulle laadittiin henkilökohtainen ruokavalio. Mulle sopii tosi hyvin tällainen tarkka ruokavalio, jota on helppo noudattaa, kun ei tarvitse miettiä, mitä ja miten paljon syö. Ei myöskään tule nälkä ja keho saa juuri tarvitsemansa määrän oikeita rakennusaineita. Jos nälkä on alkanut yllättää useasti, on ruokavaliota tarkasteltu ja ruokamääriä nostettu. Alkuun olin vielä nykyistäkin tarkempi ruokavalion suhteen, etenkin herkkujen suhteen. Sokerikoukku ”vaivasi” ja siitä oli päästävä eroon. Tämän takia loin itselleni yhden herkkupäivän viikkoon, jolloin oli lupa hieman herkutella. Edelleen pysyn tässä yhdessä herkkupäivässä, yleensä lauantai. Jos nyt viikolla on tarjottu karkkia tai kakkupalaa, olen saattanut yhden ottaa (vain siis yhden!) potematta huonoa omatuntoa.
 Jouluna todennäköisesti herkuttelen. Onhan jouluruokakin jo itsessään aikamoista herkkua, lanttulaatikkoa ja kinkkua lukuunottamatta 😉 Piparit ja suklaa ovat kyllä mun heikkouksia, mutta toivottavasti näiden mässääminen suuremmassa määrin jää vain aaton asiaksi! Kun muistaa sen säännöllisen ateriarytmin, ei tee juurikaan edes mieli herkkuja 🙂 
Oikein mukavaa ja rauhaisaa joulua teille ihanat lukijat! Muistakaa nauttia ja levätä!
jenna

2 vastausta artikkeliin “Vinkkejä terveelliseen jouluun”

  1. Tavallaanhan jouluruoka on aika terveellistä. Siis ainakin jos miettii perinteisiä ruokia meidän perheen joulupöydässä – on rosollia, perunasalaattia, laatikoita (okei, kermaan tehty, mutta silti..), kananmunia, vihreää salaattia, lohta.. Mä syön aina isot lautaselliset, mutta joulunakin on helppo syödä lautasmallin mukaan! Jälkkärit onkin sitten se ongelma (ja napostelu), onneksi meillä on ollut tapana tehdä jälkkäriksi hedelmäsalaattia ja pitää muutenkin esillä paljon erilaisia hedelmiä (klementiinit ja punaiset omput kuuluu jouluun!), joten maha täyttyy niillä jo puoliksi vahingossa. Apua, tajusin että odotan joulua enimmäkseen ruokien takia 😀

    Hauskaa joulua sulle!

  2. Tuo on kyllä totta, että jouluruoka on pääosin terveellistä 🙂 hyvä niin! Tuo hedelmien pito esillä onkin hyvä idea!

    Kiitos 🙂 Ihanaa joulua sinnekin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta