Voimaharjoittelun hyödyt

Jo pidempään on hehkutettu kuntosaliharrastusta. Uusia kuntosaleja perustetaan ja personal trainereita koulutetaan. Tämä tarkoittaa luonnollisesti sitä, että kysyntä tällaisille palveluille kasvaa. Personal trainerit voivat toki auttaa asiakkaitaan myös kuntosalin ulkopuolella ja muissakin treenimuodoissa, mutta yleisimmin heitä näkee kuntosalilla.
Miksi sitten kannattaa treenata siellä salilla? Mitä hyötyä on voimaharjoittelusta? Eikö se lenkkeily ole ihan riittävä kunnon ylläpitäjä? 
Voimasta on hyötyä eniten ihan tavallisessa arjessa. Harvoin normaali arkielämässä ”hyödyt” penkkituloksestasi, mutta toisaalta voimasta ei todellakaan ole mitään haittaa. Vanhemmiten voiman tarve korostuu vielä enemmän, jotta jaksat suorittaa ihan tavallisia asioita, kivuta portaita ym., pitää yllä kehon tasapainoa.. Tämän vuoksi kannattaa jo mahdollisimman aikaisessa vaiheessa alkaa haalia sitä voimaa kehoon (ennen kuin pituuskasvu on päättynyt, suositellaan oman kehon painolla tehtäviä harjoitteita).

Treenaaminen, on se sitten kuntosalilla tapahtuvaa tai vaikka kahvakuulaharjoittelua taikka kehonpainoharjoittelua, on loistava keino ylläpitää ja kasvattaa lihasmassaa sekä voimatasoja.

Lihaskuntoharjoittelusta, voimaharjoittelusta, on muitakin hyötyjä. Se esimerkiksi vähentää kehon kroonisia tulehdustiloja, jolloin voidaan välttyä kakkostyypin diabetekseltä sekä sydän – ja verisuonitaudeilta.

Voimaharjoittelu on myös erittäin tehokas keino vahvistaa luustoa. Oman luustoni paino nousi 200 g:lla vuodessa viimeisimmän InBody-mittauksen mukaan eli noin 7,6 %:lla, toki mittauksissa on aina hieman virhettä mukana, mutta melko paljon kuitenkin!

Mitä muuta hyötyä sitten on voimaharjoittelusta? Kun keho muuttuu voimakkaammaksi ja todennäköisesti treenien myötä timmimmäksi, voi sekä itsetunto että henkinen hyvinvointi parantua. Stressi vähenee, kun saat jätettyä kaikki huolet ja murheet sekä purettua sen mahdollisen agression sinne rautaan 😉 nimim. kokemusta on!

Lisäksi aivojen suorituskyky paranee, kun verenkierto-elinten toiminta paranee koko kehossa, myös aivoissa.

Henkisen hyvinvoinnin lisäksi tottakai fyysinen hyvinvointi paranee. Jaksat paremmin sekä töissä että kotona, erilaiset kehon särkytilat vähenevät, esimerkiksi ne toimistolla kipeytyvät hartiat tai selkä.

Tässä oli muutamia voimaharjoittelua puoltavia esimerkkijä 🙂 Tekstissä käytetty lähteenä Jussi Riekin Kuntotehdas-kirjaa. Niin, tottakai siitä lenkkeilystäkin on hyötyä aerobisen kunnon kasvattamisessa, mutta lisäksi olisi hyvä sisällyttää viikkoon 2-3 voimaharjoitusta.

Onko kuntosaliharjoittelusta ollut sulle hyötyä? 

Jos haluat seurata mun höpötyksiä ja treenejä enemmänkin:

Liity lukijaksi blogin vasemmasta sivupalkista
Tykkää >  Facebook
Seuraa > Instagram
Seuraa > Bloglovin
Seuraa > Blogilista 
jenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta