Yin-joogasta apua selkäkipuihin

Viime vuoden lopulla ostin Jooga-kirjan. Silloin tällöin mielessä oli käynyt, että lihaskuntoharjoittelun vastapainoksi olisi hyvä löytää joku harrastus, jonka myötä notkeus lisääntyisi. No.. kirjan avulla tein pari kertaa, mutta ei se oikein motivoinut 😉 Lihashuoltoa oon tehnyt ja teen edelleen foam rollaamalla sekä venyttelemällä. Kuitenkin halusin edelleen näiden lisäksi jonkun sellaisen jutun viikko-ohjelmaani, jota olisi ”pakko tehdä”, mutta myös kiva tehdä. Jotenkin venyttelyistä ja rullailuista on helppo luistaa tai ne saattaa jäädä kestoltaan hieman liian lyhyiksi.
Monesti selkävaivojani äidilleni valittaessa hän sanoi, että saan valittaa vasta sitten, kun olen kokeillut joogaa ja todennut, että sekään ei ongelmiin auta. Mulla on siis ollut niin kauan kuin muistan fasettinivelessä yläselässä lukko ja issias-hermo alkoi oireilla pari vuotta sitten. No, lukko lähti aktiivisilla selkätreeneillä kuntosalilla, mutta issias-kipuilu tuntui tulleen jäädäkseen.
Yoga is a wonderful form of exercise because it sends blood flowing to particular places in a tactical way. A shoulder stand, for example, gets blood flowing the opposite way from its usual course.
kuva: pinterest.com
Lopulta annoin periksi ja kokeilin joogaa, kun huomasin netissä mainoksen Yoogaia-palvelusta. Eka viikko oli vielä kaiken lisäksi ilmainen, eli ei tarvinnut heti sitoutua, jos homma ei olisikaan mistään kotoisin 😉 (huom. tämä ei ole yhteistyöjuttu, vaan ihan omia kokemuksia ja mielipiteitä!). Muistan kokeilleeni syvävenyttelytuntia, joka tuntui vähän hassulta, kun venyttely aloitettiin kasvoista.. No tämän jälkeen kokeilin yin-joogaa pari kertaa ja tykkäsin! Joulukuu ja puolet tammikuusta meni parannellessa olkapäätä, mutta olkapään parantuessa siihen kuntoon, että pystyin jo jotain tekemään, kyselin Yoogaian henkilökunnalta onko mitään mun tilanteseen sopivaa joogamuotoa ja kyllä, yin-jooga nousi jälleen esille.
Mitä siis on yin-jooga? 

Yin-jooga on joogan rauhallinen ja lempeä harjoittelumuoto. Yin-joogassa pyritään pitkäkestoisten asentojen, joissa voidaan viipyä useita minuutteja, avulla avaamaan ja venyttämään kehon sidekudoksia eli faskioita. Yin-jooga parantaa sidenkudosalueiden aineenvaihduntaa ja uudistumista sekä energiansaantia. 
Omat kokemukset muutaman kerran jälkeen

Alkuun yin-jooga tuntui vähän ikävältä, mutta mikä tahansa venyttely tuntuu ainakin musta aluksi ikävältä ennen kuin keho alkaa antaa myöten. Eli en luovuttanut tässä vaiheessa. Myös mieli oli hankala saada ”tyhjentymään” ja keskittymään vain hetkeen. Jotenkin välillä tuntuu, että koko ajan on pakko ajatella vaikka mitä tekemättömiä asioita, mutta kun vaan hengittää rauhallisesti ja muistaa, että niitä asioita voi miettiä tunnin päästäkin, pääsin pikku hiljaa rentoutumaan. Issias-kipu ei oo vaivannut enää juurikaan, kun vaan muistaa pari kertaa viikkoon joogata. Lisäksi mieli ja keho on aina tunnin jälkeen tosi rentoutunut, toivottavasti yin-jooga auttaa myös pidemmällä tähtäimellä vähentämään stressiä ym.
Ehkä tän joogaharrastuksen ansiosta pääsen myös yhteen tavoitteseen: venyn spagaattiin! 🙂 Mutta tärkeimpänä on se, että selkä ja mieli voi hyvin! Ja näiden myötä myös perhe, joka ei joudu kuuntelemaan mun valituksia.. heheh 😀
Ootko kokeillut joogaa tai ajatellut kokeilla sitä? 🙂
Aurinkoa päivääsi,
Jos haluat seurata mun höpötyksiä ja treenejä enemmänkin:

Liity lukijaksi blogin vasemmasta sivupalkista
Tykkää >  Facebook
Seuraa > Instagram
Seuraa > Bloglovin
Seuraa > Blogilista
jenna

6 vastausta artikkeliin “Yin-joogasta apua selkäkipuihin”

  1. Tota pitäisi kyllä kokeilla! Luulin jo päässeeni selkäkivuista kun taas tänään ikävä kipu yllätti.

  2. kuulostaa tosi kivalta! Olis tosi kiva joskus mennä joogatunnille, en oo vaan ikinä saanut itseäni sinne raahattua 🙂

  3. Mä oon nyt joogannut todella paljon, kroppa tarvitsee jatkuvaa huoltoa salitreenin vastapainoksi. Spagaattiinkin venyn taas (loukkaantumisen takia lihakset jäykistyi eikä spagaatti enää mennyt). Helmikuussa mulla on pieni haastekin joogan suhteen luvassa ja tänä sunnuntaina käyn kokeilemassa aerialjoogaa. Jooga on ihanaa 🙂

  4. No onpas ikävää! Suosittelen kyllä lämpimästi yin-joogaa, siinä keskitytään aika paljon lantion alueen "avaamiseen" eli juuri sinne, josta ainakin issias-kipu/alaselkäkivut saavat alkunsa. Toivottavasti selkäkivut lähtee! 🙂

  5. Ja onkin kivaa! Mulla kans lähteminen on liian haastavaa, joten ihan huippua, että ei tarvi lähteä mihinkään vaan voi mennä vaan olkkariin ja laittaa Yoogaian pyörimään 🙂

  6. Tosi hienoa! Aerialjoogaa, kuten montaa muutakaan joogamuotoa en oo kokeillut, mutta vaikuttaa kokeilemisen arvoiselta jahka kunto antaa myöten 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta